www.fialin.cz

Zelená technika ČSLA

Náboje kol

Při první výjezdu UAZe 469 na vojenskou akci do Písku se objevila nečekaná závada. Začaly se mi hřát zadní disky kol. Nejdříve jsem si myslel,. že přibrzďují pakny, které můžou být zaseklé, nebo vyskočené. Po dojetí na místo určení jsem se pustil do opravy UAZe 469. Sundal jsem kola s bubnem a zkontroloval jsem pakny. Na jedné straně byla pakna vyskočená, takže jsem ji vrátil na místo, brzdy sešteloval a vše složil. Byl jsem nadšený, že jsem závadu odstranil a že UAZ je zase pojízdný. Při cestě zpět jsem při zastávce zkontroloval teplotu kol a zjistil jsem, že se stále hřejí. 🙁

Po dojezdu domů jsem znovu rozebral zadní kola včetně sundání náboje kola. Ložiska v náboji kola vypadala na pohled dobře, ale docházelo k protáčení ložiska na nápravě a proto se celé kolo zahřívalo. Když jsem zkoušel ložiska na náboji nápravy, měla velkou vůli. Originální ruská ložiska se mi tam nechtělo dávat, protože jsem jim už moc nevěřil. Sháněl jsem nějaká jiná ložiska, která by měla stejné rozměry. Našel jsem ložiska japonského výrobce FBJ, která měla stejné rozměry ložiska, měla větší válečky a byla i levnější. Říkal jsem si, že větší válečky nemůžou vadit, naopak jsou u ložiska výhodou. Při skládání náboje našeho rozbitého UAZe nastali drobné komplikace. Nejdříve jsem zjistil, že venkovní ložisko neprojde skrz náboj zvenku kvůli větším válečkům. Ložisko se muselo celé zalisovat zevnitř náboje. Ložisko se nám ale po nalisování netočilo, protože se klec opřela o vnitřní stranu náboje kola. Musel jsem ložisko vylisovat a vnitřní hranu náboje stočit na soustruhu o 2 mm. Pak ložisko fungovalo bez problémů. Člověk se stále učí. J

Po nalisování všech ložisek do nábojů kol jsem je pořadně promazal vazelínou a pak jsem kola složil. Nejdříve jsem chtěl ložiska přilepit speciálním lepidlem na ložiska (Loctite 638), ale nakonec jsem je nepřilepil. Nová ložiska měla mnohem menší vůli na nápravě než původní ruská, takže jsem lepidlo nepoužil, ale pro jistotu ho mám v zásobě.

Při zkušební jízdě jel UAZ 469 mnohem lépe a náboje kol se již nehřála. Oprava se sedy podařila a doufám, že to byla nadlouho poslední závada na našem UAZu.